ȘILINDEAN , Daniela
Critic de teatru, traducător
Născută la 24.08.1981, în Timișoara, județul Timiș
Studii
Doctor în filologie al Universității de Vest din Timișoara cu teza: Modele dramatice: Eugène Ionesco, Matei Vișniec (2008);
Universitatea de Vest din Timișoara, Facultatea de Litere, Filozofie și Istorie, Masterat Literatura și mentalitățile (2005);
Universitatea de Vest din Timișoara, Facultatea de Litere, Filozofie și Istorie, secția română-engleză (2003);
Fundația A treia Europă, Cursuri de cultură și civilizație central și est-europeană (2002).
Activitatea profesională:
Lector universitar, Universitatea de Medicină și Farmacie „Victor Babeș” Timișoara,
Disciplina de Limbi moderne și Limba română (2015 – prezent);
Arts editor, rubrică permanentă de artele spectacolului în revista culturală „Orizont”;
Cadru didactic asociat al Universității de Vest Timișoara, Facultatea de Muzică și Teatru, Departamentul de Artele spectacolului (2013 – 2017);
Consultant literar al Teatrului Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timișoara (2009 – în prezent);
Redactor, Colegiul de redacție al revistei de specialitate DramArt. Revistă de științe teatrale, (publicație a Departamentului de Artele spectacolului, Facultatea de Muzică și Teatru, UVT), (2012 – 2018);
Cadru didactic asociat al Universității Universitatea de Medicină și Farmacie „Victor Babeș” Timișoara (2014);
Cadru didactic asociat al Universității „Lucian Blaga”, Sibiu, Departamentul de Studii teatrale (2012);
Poziții onorifice:
Membru al AICT (Asociația Internațională a Criticilor de Teatru – secția română);
Secretar general în Biroul AICT.RO (din 2018)
Colaborează la
„Orizont”, „Idei în dialog”, „DramArt”, „Observator cultural”, „Jurnalul artelor spectacolului”, „Viața românească”, „Teatrul Azi” „Vatra”, „România literară”, „Yorick”, „Hystrio” (Italia), „Aurora” (Austria); „Alternatives théâtrales” (Belgia)
Volume publicate:
Cartea Prințului fericit. Cartografieri: Prințul fericit al lui Radu-Alexandru Nica, Ed. Timpul, Iași, 2014;
Matei Vișniec, Mirajul cuvintelor calde, Editura ICR, 2010
Co-autor:
D. Kohn, D. Boc-Sînmărghițan, D. Șilindean, Vitamina, Editura „Victor Babeș”, 2018
Traduceri:
Marco Martinelli, A-și face loc. Breșă în teatru în 101 mișcări – în curs de apariție
Marco Martinelli, Rumoare în ape [în] Dramaturgia italiană contemporană, Fundația Culturală „Camil Petrescu” – Revista Teatrul azi, prin Editura Cheiron, București, 2015;
Will Gompertz, O istorie a artei moderne, Editura Polirom, 2014;
Wajdi Mouawad, Vise, în Antologia pieselor prezentate în secțiunea spectacolelor-lectură, Editura Humanitas, 2012;
Jim Bagnola, De profesie om (Becoming a Professional Human Being), Global Thinking Press, 2012;
Matei Vișniec, Scrisori de dragoste către o prințesă chineză sau Cum am dresat un melc pe sânii tăi în Antologia pieselor prezentate în secțiunea spectacolelor-lectură, Editura Humanitas, 2011, reeditată ca
Matei Vișniec, Scrisori de dragoste către o prințesă chineză, Editura Humanitas, 2011;
Ioan Peter Pit, Jim cară molozul, în Antologia pieselor prezentate în secțiunea spectacolelor-lectură, Editura Nemira, 2010.
Volume colective:
La mijlocul drumului. Trei moduri de a te adresa publicului tânăr [în] Teatrul și publicul său tânăr, coord. Oltița Cîntec, Editura Timpul, Iași, 2018;
Texte dramatice cu și fără filtru. Șase studii de caz [în] Teatrul românesc de azi, coord. Oltița Cîntec, Editura Timpul, Iași, 2018;
Radu-Alexandru Nica și cutia de rezonanță [în] Regia românească, de la act de interpretare la tehnici colaborative, coord. Oltița Cîntec, Ed. Timpul, Iași, 2016;
Gehirnwäsche gefällig? Matei Visniec: Anleitung zur sicheren Landung [în] Das rumänische Theater nach 1989. Seine Beziehungen zum deutschsprachigen Raum, editori: Alina Mazilu / Medana Weident / Irina Wolf, Frank & Timme Publishing House, Berlin, 2011;
Festivaluri: Constante și variabile [în] Das rumänische Theater nach 1989. Seine Beziehungen zum deutschsprachigen Raum, editori: Alina Mazilu / Medana Weident / Irina Wolf, Frank & Timme Publishing House, Berlin, 2011;
Maladype, Maladype Színház KHE, Budapesta, 2011. On Bare-Handed Theatre;
Locuri bune și semne rele în Moara cu noroc [în] In memoriam: Ioan Slavici, coordonat de Eliza Triff, Editura Eurostampa, Timișoara, 2008;
Matei Vișniec, Cronica ideilor tulburătoare, Editura Polirom, 2010: Rețele textuale, rețele umane, călătorii în timp.
Volume (ediții) îngrijite:
Redactor de carte pentru volumele:
Cornel Ungureanu, Mitteleuropa periferiilor, Editura Brumar, 2018;
Ovidiu Mihăiță, Huooooo!!! sau 3 piese pentru scene mici, Editura Fundației Interart Triade, Timișoara, 2017;
Mazilu Alina, La vita è bella, Editura Diactric, 2017;
Lector de carte
Kramar, Konrad; Mayrhofer, Georg, Eugeniu de Savoia. Eroism, nevroză, erotism, traducere de Alina Mazilu, Editura Brumar, Timișoara, 2016.
Co-editor
Dincoace și dincolo de tăcere, scrisori către Aurel Buteanu, volum coordonat de Cornel Ungureanu, Editura Marineasa, Timișoara, 2004.
Referințe critice:
În periodice:
Cristiana Gavrilă, Mirajul Matei Vișniec, „România literară”, numărul 31 / 5 august 2011
Mircea Morariu, Analiza strategiilor de seducție, „Teatrul azi”, nr. 3-4/2011;
Ionel Bota, „Arca”, nr. 1, 2,3/ 2016, pp. 146-148;
Dana Ionescu, „Yorick”, nr. 108, 30/01/2012;
Oltița Cîntec, „Suplimentul de cultură”, nr. 435, 31 martie 2014;
Cristina Manole, Lecturi în vremuri de austeritate, „Observator cultural”, nr. 718, 11 aprilie 2014;
Alina Purcaru, bookaholic.ro, 26 aprilie 2014;
Stelian Țurlea, Ziarul de duminică, 3 aprilie 2014;